„Budu školákem“ aneb pohádkové „učení“ předškoláků s Červenou Karkulkou

Ve středu 31. ledna se u nás na „Jedničce“ nejen rozdávalo vysvědčení, ale poprvé si školní lavice vyzkoušeli i budoucí prvňáčci. Konalo se totiž úvodní setkání předškoláků a jejich rodičů s pedagogy naší školy v rámci projektu nazvaného „Budu školákem“. A kluci s holkami z mateřských škol se přesvědčili, že učení je vlastně legrace, hra a pořádná zábava.

Té na ně čekalo opravdu hodně. Protože samotná pohádka O Červené Karkulce je pořádně napínavá. Stejně tak napínavé a zajímavé byly i samotné úkoly pro děti. S pomocí interaktivní tabule si děti vyzkoušely vyprávět pohádku podle obrázků. „Skládaly také pohádkové puzzle a hádaly, která pohádková postava se na tabuli objeví,“ vysvětlila Hana Bekárková a protože s Karkulkou je spojená červená barva, připojila další aktivitu směřovanou na postřeh: „Na tabuli se dětem objevovaly obrázky a v okamžiku, kdy uviděly červenou barvu, musely se obrázku dotknout. Zaměřili jsme se tedy na základní dovednost – poznávání a rozlišování barev.“

Centrum matematiky začalo veršovanou pohádkou O Červené Karkulce. Ale pak už v rychlém sledu následovaly logické úkoly spojené s předmatematickými dovednostmi. „Počítali jsme s dětmi do deseti, určovali počet prvků ve skupině a v neposlední řadě jsme vyzkoušeli i psaní číslic do šesti,“  dodala Pavla Warzechová. A k tomu všemu asistovaly dětem pohádkové postavy – vlk, Karkulka, babička a také myslivec.

V hudebně dramatické výchově si děti pohádku zahrály pomocí Orffových nástrojů a bubnů a zazpívaly. „Procvičovali jsme především rytmus, sluchovou analýzu a postřeh našich budoucích prvňáčků,“ popsala činnost centra Miriam Doležalová a závěrem řekla: „Musím všechny děti pochválit za velikou snahu a aktivitu, protože pohádku si opravdu užily a vyjádřily hudebně jednotlivé postavy příběhu. Líbilo se nám, že dokázaly udržet pozornost, soustředění a pohádku prožívaly i s tolik potřebnými emocemi. A přesto, že se neznaly, dokázaly spolupracovat a pomoci si.“

Pro rodiče byl připraven alternativní program. „Zabývali jsme se podrobněji obecnými informacemi o tom, co naše škola může budoucím prvňáčkům a jejich rodičům nabídnout. Zaměřili jsme se s kolegyněmi zejména na slovní hodnocení, školní zralost a fungování školní družiny,“ uvedla Nikola Vrublová. Podle jejích slov měli rodiče možnost nahlédnout do žákovských portfolií a podrobněji se seznámit s materiály v projektu Začít spolu, který na naší škole běží už několik desetiletí. S tím je spojeno i písmo Comenia Script, o němž se podrobněji bude hovořit při dalších setkáních. To dnešní se nakonec změnilo v diskusi, v níž rodiče mohli aktivně klást upřesňující otázky.

Děti i jejich rodiče čekají u nás na „Jedničce“ ještě dvě zábavná pohádková odpoledne. Zkuste si to s námi! Těšíme se na vás 😊. Jsme přece „Jednička“!       Renata Spustová