Zážitkové učení je nedílnou součástí projektu Začít spolu

Asi každého z nás, dětí i dospělých, potěší, když uvidíme výsledek své vlastní práce. Natož pak, když tento výsledek můžeme i ochutnat. Aby toho nebylo málo, přidali jsme k vaření slohový útvar „postup práce“ a trochu matematiky při vážení potřebných ingrediencí. Abychom vyhověli zároveň i našim chuťovým buňkám, zkusili jsme postupně recepty hned dva – slané bramborové placky – bramboráky, či cmundu, a také sladké sušenky kokosky.

Při přípravě těsta na bramborové placky si žáci z 2.C sami škrabkou oloupali brambory, nastrouhali ji na struhadle, mačkali česnek a asistovali při vytvoření těsta. Usmažili jsme celkem 25 placků a snědly se opravdu všechny. Na přídavek jich příliš nezbylo.

U kokosek jsme se vypořádali s dovažováním na digitální kuchyňské váze a ukázali jsme si, jak si poradit, když nasypeme ingrediencí trochu více. Děti si pak vlastníma rukama uhnětly těsto, vytvořily z něj váleček a začaly modelovat kuličky. Pomocí vidličky již na plechu tvarovaly kokosky. Upekli jsme plné čtyři plechy – a opět nám chutnalo.

K praktickým činnostem v kuchyňce jsme připojili ještě pracovní list, v němž děti samostatně vytvořily pracovní postup a doplnily ho obrázky. Naučily se také mít základní přehled o potřebných surovinách a přísadách, které jsou ke smažení a pečení potřebné.

Nesplnili jsme náš společný cíl – napéct kokosky na vánoční jarmark. Protože jsme je všechny společně snědli. A to je nakonec dobře. Neboť co může být lepší odměna pro malé kuchaře než to, že jim jejich výtvory opravdu chutnaly.                   Renata Spustová