Ozoboti učí děti přemýšlet

Po vánočním odpočinku se prvňáci ze základní školy “Pod Sovou” pustili plnými silami do práce. Společnosti jim dělali malí Ozoboti. I když jsou žáci z první třídy v projektu Začít spolu zatím jen na půl cesty ve čtení a psaní, dokážou si  poradit s logickými problémy, které práce s Ozobotem přináší.

První seznámení s robotickou hračkou již mají děti ve svých týmech za sebou. V lednu se výuka zaměřila především na problém cesty Ozobota. Jak taková správná cesta, po níž se hračka pohybuje, vypadá, jaké má mít parametry. “Formou bádání žáci v centru aktivit zjišťovali, jakým světlem svítí Ozobot na barevných cestách a jaké jsou podmínky jeho pohybu,” vysvětlila vedoucí projektu v prvním ročníku Jitka Hanáková a doplnila: “Sami si vypracovali přehlednou tabulku svých zjištěných výsledků.” V dalším týdnu se pak zabývali tvorbou minihypotéz o pohybu Ozobota. Ověřovali pravdivost svých tvrzení i v praxi. Dokonce se pokoušeli sami vytvořit cestu, na níž by se Ozobot otáčel.

“Snažíme se postupovat při seznamování dětí s Ozoboty po dílčích krocích tak, aby si děti na roboty zvykly a aby prostředí, v němž s nimi pracují, bylo především hravé a zábavné,” rozvinula koncepci využití robotiky v prvních třídách Jitka Hanáková. Zajímavé úlohy pro prvňáky s využitím Ozobotů připravuje úspěšně a s nadšením jejich garantka na prvním stupni Iveta Kocourková.

Vše bylo “zabaleno” do krásných zimních témat – sněhuláků a labutí. Ti se stali průvodci dětí na cestě objevů a bádání. A tak celý leden, i když byla sněhová nadílka v přírodě skoupá, si mohly děti v centrech aktivit hrát se sněhuláky, sněhem a ledem, sledovat jeho vlastnosti, ale také poznat život labutí. Při tom všem získaly množství znalostí z matematiky, českého jazyka, prvouky, robotiky a zvládly i neobvyklé výtvarné techniky. A o tom správná výuka je.  Renata Spustová