Tak trochu jiné dílny
Letos jsme do výuky českého jazyka a dramatické výchovy zařadili pravidelné dílny čtení. Jak taková práce vypadá v praxi? Po krátké motivaci k tématu hodiny mají žáci možnost 20 – 30 minut samostatně číst knížku, kterou si sami vybrali. V průběhu četby se zamýšlejí nad otázkami, jež dostali na počátku lekce, někdy si píší záznamy – předvídají děj, kladou otázky postavám, obhajují, či kritizují jejich jednání, snaží se hrdinovi poradit,… Pak každý své postřehy sdílí s náhodně vylosovaným spolužákem. Hodina končí v kruhu, kde společně hodnotíme, jak se nám práce dařila, k čemu nás inspirovala, o čem jsme přemýšleli,…
Co o dílnách říkají samotní žáci?
- Baví nás rozmanitost úkolů a možnost odpočinku s knížkou. Čteme dále i sami.
- V dílnách čtení ve třídě panuje úplný klid.
- Čtení nám zlepšuje znalosti gramatiky, píšeme lepší slohové práce, zlepšili jsme svou slovní zásobu.
- Zbavili jsme se trémy při mluvení před třídou.
- Je zajímavé na závěr poslouchat, o čem četli druzí.
- Je super možnost výběru knížky.
- Naučili jsme se pracovat s textem, vyhledávat informace.
- Předáváme si s kamarády tipy na další knihy.
- Někteří jsme začali pravidelně číst. Většina čte i doma.
- Zjistili jsme, že se čtení nemusíme bát.
- Naučili jsme se lépe komunikovat s druhými, ale také se lépe vyjadřovat.
- Zlepšili jsme spolupráci.
- Plusem je odpočinek při čtení. A taky volnost – že můžeme sedět, kde se nám líbí.
- Můžeme využít školní knihovnu.
- Lépe jsme poznali sami sebe i své spolužáky.
- Baví nás to.
- Naučili jsme se vcítit do postavy.
- Zlepšili jsme se ve škole.
Postřehy žáků 7. A
- Poznávali jsme nové knížky a autory.
- Uklidnili jsme se.
- Dostaneme se ke čtení, doma na to nemáme čas.
- Líbí se nám povídání o tom, co jsme četli.
- Zlepšila se vzájemná komunikace.
- Je to zábavné.
- Naučili jsme se soustředit se.
- Máme lepší známky.
- Příjemná změna, představivost, relaxace, ponaučení.
- Dílny nás donutily číst, začalo nás to bavit a teď čteme i doma.
- Čteme rychleji, nekoktáme, učíme se i pravopisu, rozšiřujeme slovní zásobu.
- Naučili jsme se být potichu, pracovat ve dvojicích a v kruhu.
- Jsou to zábavné a odpočinkové hodiny.
- Přemýšlíme o postavách, o jejich chování a pocitech.
- Učíme se pochopit druhé lidi.
Názory dětí 6. B
Zda projekt skutečně žákům pomůže k lepším školním výsledkům, ještě nelze říci, ale jak můžeme vypozorovat z jejich hodnocení, ve vyjadřovacích schopnostech se skutečně zdokonalili. V každém případě máme radost, že se do těchto klidných a tvůrčích hodin těší a že mnozí z nich objevili kouzlo četby.