Informace o činnosti školního speciálního pedagoga
Informace pro kolegy, žáky naší školy stejně jako pro jejich rodiče ohledně náplně práce školního speciálního pedagoga a možnosti využití jeho služeb.
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. O svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
Vedení hodin speciálně pedagogické péče
Hodiny jsou zaměřeny na rozvoj sluchového a zrakového vnímání v oblasti dílčích oslabených funkcí jako jsou: nerozeznávání reverzních tvarů, špatné vnímání detailů, nerozvinutá jak zraková tak sluchová analýza a syntéza – tedy sklady a rozklady slov, fonologická manipulace apod.
Hodiny jsou určeny pro žáky s různým typem specifických poruch učení a poruch pozornosti, a to na základě doporučení pedagogickopsychologické poradny.
Depistážní činnosti
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně
pedagogické péče.
Diagnostické a intervenční činnosti
– Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné), analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
– Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností).
– Realizace intervenčních činností, tj.
- provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační),
- provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků,
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy),
- průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav,
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem),
- speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy,
- participace na kariérovém poradenství-volba vzdělávací cesty žáka-individuální provázení žáka
- konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť
Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodické činnosti pro pedagogy školy-specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.
- Dokumentace případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administrativa.
Časová dostupnost služeb školního speciálního pedagoga
Konzultační hodiny pro žáky, rodiče a učitele jsou domlouvány individuálně dle jejich aktuálních potřeb, a to telefonicky, mailem nebo přes systém Bakaláři. Na každou schůzku je třeba se předem domluvit. Poskytování poradenské služby se řídí charakterem této služby a potřebami žáků, rodičů a učitelů.
Kontakty: tel. 558 445 329 mail: [email protected]
Speciální pedagog
Martina Běčáková, Mgr.